Zondag avond was het zo ver, de studiereis ging beginnen. Iedereen werd rond 20.15 uur welkom geheten op het Saxionplein. Na het controleren van de bewijzen en het uitdelen van de draaiboeken en studiereisshirts konden we de koffers inladen en de bus betreden. De bus was pas 2 maanden oud en dat was te zien. De bus was namelijk uitgerust met usb-poortjes om je telefoon op te laden, wat een luxe. Om 21.00 werden de ouders uitgezwaaid en vertrok de bus richting Ljubljana. Tijdens de rit werd er gezellig geklets, gelachen, gepuzzeld, muziek geluisterd of een serie/film gekeken. Toen de nacht verder vorderde maakte iedereen zich klaar om te gaan slapen, lekker languit want iedereen had twee stoelen voor zichzelf, en werd het stil(ler) in de bus.

Op de vroege ochtend begonnen we de dag met een ontbijtje bij de McDonalds. Dit vonden we uiteraard niet erg want de buikjes begonnen al te rammelen van de nacht in de bus. Na deze korte pitstop reden we door naar onze eindbestemming, het mooie Ljubljana. Rond half 12 werden we afgezet bij het hostel. Voordat we het hostel binnengingen, begon het eerste spel van de studiereis al, namelijk het moordspel. Voordat je je bagage naar binnen mocht brengen, kreeg iedereen een kaartje met daarop een naam, ook wel ieders eerste slachtoffer. Daarna werd de bagage gedropt en na een kort opfrismoment was het tijd voor de eerste activiteit van de studiereis, waarbij we gelijk de stad beter leerde kennen: de escape the city! Na een spannende race tegen de klok (en natuurlijk de andere groepjes), werd er verzameld bij een restaurantje en genoten we van een lokaal biertje. Daarna was het tijd om in te checken en onze nogal bijzonder ingerichte kamers te bezichtigen en bemannen. In de avond was er vrije tijd om een restaurantje op te zoeken en de stad verder te verkennen.

De wekker ging al vroeg deze ochtend. Er stond een drukke dag op de planning, dus iedereen was al om 07:00 uit de veren. Niks was minder waar helaas, want door het noodweer dat werd voorspeld voor die dag konden de geplande activiteiten niet doorgaan. De commissie was hierdoor al druk in overleg voor alternatieven nog voor dat iedereen aan het ontbijt zat. Om 7:30 zat iedereen netjes aan het ontbijtje om lekker te smikkelen en werd het slechte nieuws met de groep gedeeld. Door de nieuwe planning had iedereen na het ontbijt lekker een paar uurtjes voor zichzelf om op pad te gaan in de stad. De meeste mensen zijn die middag naar het House of Illusions gegaan, en hebben daarna lekker geluncht in de stad. Toen we allemaal ons buikje vol hadden en de ogen uitgekeken was het tijd om terug te hobbelen naar het hostel voor een pubquiz. De pubquiz verschilde van algemene kennis vragen tot theme songs tot verschillende programma's, series en films. Na de pubquiz was de avond alweer aangebroken en was het tijd voor het avondeten. Ondanks dat iedereen lekker had lopen snacken en borrelen tijdens de pubquiz. Na het avondeten werd de cocktail bar nog even opgezocht want wie kan de deal van 2 cockails voor de prijs van 1 nou voorbij laten gaan. En na deze leuke dag ging iedereen zijn bedje opzoeken in het hostel en vielen we allemaal als doornroosje in slaap. Ondanks de gecancelde activiteiten heeft iedereen toch nog een super leuke dag gehad!

De dag begon iets later dan de meeste dagen dit kwam doordat de lezing plaatsvond in het hostel. Deze lezing werd gegeven door Dr. Dorijan Kerzan van het NFL. Hier vertelde hij hoe het NFL is begonnen en wat er allemaal is veranderd. De cases die hij heeft behandeld en ook hoever hij het geschopt heeft. Na deze interessante lezing hebben we een middag pauze gehad waar ieder voor zichzelf de lunch regelde. De meeste zijn even naar de Lidl om de hoek gelopen en hebben hier boodschappen gedaan. In de middag zijn we met de bus naar de Universiteit van Ljubljana gegaan en hebben hier de faculteit van natuurkunde bezocht. We hebben uitleg gekregen over drie verschillende onderwerpen waar ze aan werken binnen de faculteit. Het eerste onderwerp was de basis van natuurkunde en dat het overal te vinden is. Het tweede onderwerp ging erover medische natuurkunde en blauwe plekken of de rol van natuurkunde hierin. Het laatste onderwerp ging over nanodeeltjes. Na een klein bedankje te hebben gegeven, zijn we weer de bus ingegaan en terug naar het hostel gegaan. Na het avondeten heeft een deel besloten om toch weer naar de oude vertrouwde cocktailbar te gaan voor nog een drankje.

Donderdag zijn we met de groep vroeg opgestaan om de Ljubljaanse politieacademie te bezoeken. Eenmaal aangekomen bij de academie hebben we een rondleiding gekregen over het terrein, het gebouw en het politiemuseum, ook hebben we nog kunnen genieten van de loslopende pauwen. Als laatst werd de rondleiding afgesloten met een demonstratie van k9 honden die brandstof en kogelhulzen gingen opsporen. Na veel enthousiaste hondenliefhebbers blij te hebben gemaakt zijn we weer in de bus gestapt en zijn we richting het bijlengooien gereden, omdat we redelijk vroeg waren had iedereen nog tijd om even ergens te lunchen en rond te kijken in de buurt. Toen het eenmaal tijd was kon het bijlengooien beginnen. Na een benodigde veiligheids- en houdingsuitleg konden we beginnen, voor sommigen ging het gooien verbazingwekkend goed en voor andere was de vloer een mooi doelwit. Uiteindelijk is er een wedstrijd gehouden met de 4 beste werpers om de ultieme werper te ontdekken, dit bleek na een zenuwslopende wedstrijd Huib te zijn! Na het bijlgooien gingen we weer met iedereen de bus in en kon iedereen genieten van vrije tijd.

De dag begon weer lekker op tijd zoals alle andere dagen, eerst weer heerlijk ontbeten in het hostel en gelijk door de bus in. Door de bergen heen en mooie smalle zigzag weggetjes zijn we eindelijk aangekomen bij de Vintgar kloof. Hier hebben wij een mooie wandeling gemaakt langs de rivier en de mooie watervallen. Uiteraard werden er natuurlijk veel foto’s gemaakt. Het laatste halfuurtje van de tocht gingen we de berg op. Dit bleek nog een hele uitdaging te zijn, maar na het al het zweten en pijn in de benen waren we boven en konden we van het prachtige uitzicht en de fotoshoots genieten. Hierna zijn we weer naar beneden gelopen en zijn we onderweg nog koeien en paardjes tegen gekomen. Nadat de wandeling voorbij was gingen we weer de bus in onderweg naar het meer van bled. Bij het meer van bled hebben we met een grote groep heerlijk geluncht. Daarna was er de vrije tijd om het meer van bled te verkennen dit kon gedaan worden door een bootje te huren, een mooie wandeling om het meer te maken, het kasteel te bezoeken of gewoon op je luie reet van het zonnetje genieten. Hierna zijn we weer terug gegaan naar het hostel. Na het avondeten heeft de meerderheid toch nog even gebruik gemaakt van de sterke maar heerlijke cocktails in de cocktailbar voor nog een laatste avond in Ljubljana.

Vandaag was alweer onze laatste dag in Ljubljana. Na toch enigszins te hebben uitgeslapen werden de meeste van ons wakker met kleine oogjes om onze tassen weer in te gaan pakken en voor de laatste keer ons ontbijtje te eten in het hostel. Na het inpakken en het ontbijt vertrokken we naar de bus, dit was een wandeling van ongeveer 10 minuten waarin we lekker konden genieten van de ochtend zonneschijn. Nadat alle spullen in de bus waren geladen en de plekjes in de bus waren uitgezocht vertrok iedereen richting de Lidl om survivalpakketjes in de slaan voor de dag. Flesjes drinken, broodjes, snacks, fruit en ijsjes zagen we langs komen voor we aan ons laatste spel van de week begonnen, de vossenjacht! Na 2 uur vossen te hebben gejaagd en de gekste opdrachten te hebben uitgevoerd verzamelende iedereen bij de Roze kerk om vervolgens nog even van hun vrije uurtjes te genieten. Hierin gingen sommigen op zoek naar souvenirtjes, andere gingen op het terras zitten en voor het deel dat er nog niet was geweest heeft Ljubljanski Grad bezocht. Voor het laatste avondmaal heeft iedereen zich verzameld bij Promenada en hier hebben we heerlijke gevarieerd gegeten en een drankje gedaan. Na het eten ging het laatste uurtje vrije tijd in. Er werden nog even snel ijsjes gehaald bij de lekkerste ijskraam EVERRR, mensen deden nog even een laatste drankje op het terras en er werden nog snel een paar boodschappen ingeslagen voor de terugreis in de bus. Na dit uurtje verzamelde iedereen weer bij de Roze kerk en begon onze mars richting de bus. Tijdens de busreis gingen een aantal oogjes al vrij snel dicht, maar een aantal diehards hebben het toch nog voor elkaar gekregen om F1 te kijken via de TV schermpjes in de bus. Na de race was het nu dan echt wel klaar en gingen de mensen toch wel knock-out.

De terugweg verliep rustiger dan de heenweg. ledereen was natuurlijk moe van de mooie reis. Een kwartier voordat we aankwamen op het Saxionplein werd er nog een praatje gehouden door de chauffeurs waarbij er werd verteld dat dit de eerste buitenlandse rit was voor 1 van de chauffeurs. Uiteraard moest daar een applaus voor gegeven worden. Rond 11 uur kwamen we aan op Saxionplein. ledereen ging lekker naar huis om bij te slapen of lekker bij te komen van deze week.

Namens de commissie willen we jullie bedanken voor deze gezellige en leerzame week. Er zijn weer een hoop mooie herinneringen gemaakt die in de boeken gezet mogen worden. We hopen dat jullie het net zo leuk hadden als ons en wie weet tot de volgende studiereis!